Baluny 1:4 z feritů z UPS - zkušenosti

Autor: Jirka, OK1ZAD <ok1zad(at)ok1kng.net>, Téma: Bastlení, Vydáno dne: 11. 08. 2005

Co se starou UPS?

Rozebral jsem jednu vadnou on-line UPSku, ve které bylo poměrně dost pěkných velkých toroidů a několik feritových trubiček. Po likvidaci původních vinutí jsem si chtěl po dlouhé době vyzkoušet navinout balun - převod 1:4 je asi nejjednodušší. Nikdy předtím se mi totiž z neznámých důvodů nepovedlo vyrobit balun funkční Nejprve jsem zkusil proudový balun podle posledního čísla Radioamatéra.

Proudovy balun

Feritové trubky jsem pokusně slepil jen Chemoprénem. Vinutí je z nějaké dvojlinky se silnější izolací, průřez vodičů je asi 0,7 mm2. Na každé trubičce jsou 3 závity dvojlinky. Tam, kde se spojuje dvojlinka paralelně, je strana TRXu, tam kde je spojena do série, je impedance 4 x vyšší. Sem jsem připájel zátěž 200 Ohmů (z pěti paralelních odporů 1 kOhm). Balun jsem připojil k FT817. Výsledky jsou přesně takové, jaké popisuje OK2BUH, balun má rovnou kmitočtovou charakteristiku od 1.8 do asi 90 MHz. Spolehlivě pokrývá rozsah KV + 50 MHz. Měřil jsem ovšem jen interním PSV metrem v FT817, není nejlepší, ale to, že je balun chodivý, dokazuje. Zkoušky se 100 W a TS850 proběhnou asi jindy, jestli vůbec, hi.

Druhý feritový neznámý toroid má průměr 50 mm, je vysoký 31 mm. Navinul jsem na něj 13 závitů stejné dvojlinky jako v prvním případě. Tam, kde je spojen zelený drát se žlutým, se připojuje zem trxu (stínění koaxu), na jeden volný konec se připojí živý z trxu. Mezi živý konec z trxu a mezi poslední zbývající drát se připojí odpor 200 Ohm nebo anténa. Výsledek je opět dobrý, ale jen v pásmu KV, na 50 MHz už balun použitelný není.

Balun 4:1

Oba baluny jsem nijak dál nezkoumal, jen jsem si chtěl vyzkoušet, jestli je opodstatněná cena nabízených "profi" balunů - samozřejmě není. Vyřazených UPS je dnes dost a ferity se v nich bez užitku likvidují. Ferity lze také koupit nové, opět ve zlomku ceny hotového balunu ... Jen stačí občas nebát se zaexperimentovat.