Oprava konektoru u napájecího kabelu pro TCVRY s odběrem 20A

Autor: Tomáš, OK1IC <(at)>, Téma: Bastlení, Vydáno dne: 05. 12. 2006



Po posledním závodu, který jsem absolvoval na můj tcvr Kenwood jsem zjistil, že něco není v pořádku okolo napájení. Pokles byl znatelný i na výkonu – TCVR nebyl schopný odevzdat plných 100W.Po krátkém ohledání místa činu se povedlo závadu lokalizovat – problém v konektoru na napájecí „šnůře“.

Již po chvilce vysílání se plast rozpálil na vysoké teploty a byl cítit typický zápach. A protože jsem nechtěl hned kupovat kabel nový, rozhodl jsem se pro jeho opravu – za zkoušku se nic nedá, vyhodit se může vždycky hi. Důležitým krokem je demontáž dutinek z pouzdra konektoru – já jsem použil profesionální přípravek, ale docela dobře to určitě půjde s kovovou trubičkou o vnějším průměru cca. 3,3 mm která se nasune na dutinku a tím dojde ke stisknutí zajišťovacích výstupků na dutince. Pak vytáhneme dutinku i s kabelem z těla konektoru.

Problémů může být několik. U mého kabelu se vyskytly hned dva najednou. Dutinka už byla za roky používání rozevřená, a tak neobepínala svojí plochou kolík. Dalším problémem byl zvětšený přechodový odpor mezi dutinkou a kabelem. Jednotlivé dutinky jsem postupně opatrně stisknul v plochých kleštích a vyhřátý spoj mezi vodičem a kontaktem pečlivě zapájel.
Po těchto úpravách je zase vše v pořádku a napájecí kabel slouží k mojí plné spokojenosti.

Na závěr bych se rád věnoval ještě jednomu problému, který může nastat. Při používání originálních pojistkových pouzder může dojít ke zhoršenému dotyku a následnému vyhřátí držáků pojistek nebo vlastní pojistky. Tato namáhaná místa je dobré preventivně propájet, aby k podobným jevům nemohlo dojít právě během 48-hodinového závodu, kdy zařízení potřebujeme nejvíce.