Kenwood TS-440S-AT/DSP

Autor: Jirka, OK1RW <ok1rw(at)ok1kng.net>, Téma: Zařízení, Vydáno dne: 02. 04. 2007

TS440

O Kenwoodu po faceliftu a na pokračování.






V listopadu roku 2006 jsem si pořídil "nové" KV rádio. Nechtěl jsem, aby mi v zařízení ležela velká investice, proto jsem se potloukal po krátkých vlnách s FT-817. Bez "dospělého" 100 W TRXu jsem neměl být dlouho - dostaly se ke mě dva kusy Kenwooda TS-440. Jeden kus nefunkční a druhý byl naprostý vrak. Ovšem ten nefunkční byl slušně vybaven - anténní tuner, filtr 1,8 kHz a 500 Hz, byla by škoda ho nechat ležet. Z vraku jsem použil funkční mikroprocesorové řízení a dva dny poté Kenwood znovu ožil.

První dojem z rádia byl velmi dobrý - je to prostě Kenwood. Jasné přímé ovládání, velký čitelný displej, kvalitní přijímač. Ovšem v době digitálních hraček má samozřejmě i nectnosti, poplatné svému stáří - např. si nepamatuje poslední kmitočet na daném pásmu. Přepínání pásem se děje v řádu desítek a jednotek MHz, stovky kHz zůstávají stejné, takže při přechodu např. z 7.030.00 MHz na pásmo 10 MHz se na displeji objeví 10.030.00 MHz a je nutné se do pásma doladit. Drobnost, která ale zdržuje. Druhou nevýhodou je absence řízení výkonu. Výkon lze regulovat pouze podle úrovně nosné - CARrier. Řízení je ale velice nepřesné a časově nestabilní. Při SSB je možné využít MIC GAIN. Ani jeden způsob není ideální. Třetí možností je možnost externího řízení výkonu přes ALC obvod, ale to je způsob z hlediska kvality signálu nejhorší. Proto může být připojení PA za TS-440 poněkud komplikované. Ovšem nám QRPistům 100 W výkonu bohatě postačuje, hi, takže nebyl důvod výkon zmenšovat.

Rádio jsem zatím týral pouze několikrát v závodech. Přijímač se nedá srovnat s čímkoliv v řadě Yaesu FT-8x7. Je to dáno jednak tím, že nemá předzesilovač (a co v zařízení není, to se nepokazí, či nevyrobí intermodulace) a druhak poměrně precizním vstupním obvodem, což prozradí schéma. Přechod z novodobých rádií může být traumatizující tím, že S-metr "nemlátí o doraz". Málokterý signál dokaže ukázat sílu 9+20 dB. Pokud ano, je to už skutečně parní stanice ... Neuvěřitelné je, jak rádio zkrotne, jakmile se pomocí ruční regulace AGC nastaví práh těsně pod úroveň 1 S na S-metru. Prakticky zmizí šum a zůstanou jen stanice. Samozřejmě se nedá toto nastavení použít vždy, ale např. při poslechu lokálních SSB stanic lze vytáhnout téměř HI-FI reprodukci. Pomáhá také velice účinný "notch" výřezový filtr. Nikdy jsem nezaznamenal hrající AM stanice v radioamatérských pásmech, z toho usuzuji, že odolnost vůči silným signálům mimo radioamatérská pásma je velmi dobrá.

Rádio z výroby neumožňuje připojit komunikaci s PC. TS-440 je nutno otevřít a vsadit do připravených patic sériový port 8251 (známý z éry osmibitů - UART) a invertor 4040. Potom je možné na zadní konektor ACC2 připojit interface Kenwood-PC, který je stejný jako např. u TS-850. Komunikační parametry jsou:

Rychlost: 4800 bd
Parita: žádná
Stopbit: 1
Řízení toku: žádné

Funkčnost komunikace s PC se nejlépe ověří pomocí Hyperterminálu - program, jenž je součástí každých Windows. Hyperterminál se nastaví podle výše uvedených parametrů. Ještě je dobré zapnout automatické echo, aby bylo vidět, co píšete. Po zadání příkazu

FA;

by se mělo objevit toto:

FA00014200000;

Znamená to, že TRX právě do PC odeslal telegram obsahující aktuální kmitočet a informaci aktivním zapnutém VFO. Komunikace s PC je velice jednoduchá a napsat svůj vlastní ovládací program dokáže kde kdo. Podstatné ale je, že od této chvíle se Kenwood TS-440 dá propojit se závodním deníkem N6TR nebo třeba i s MixW či HRD.

Jakmile byl Kenwood ve svém "sériovém" stavu, přemýšlel jsem, co a jak vylepšit - první pokus spočíval ve výměně keramického filtru na mezifrekvenci 455 kHz. Pokusil jsem se dovnitř vpreparovat CW filtr z FT817 a pomocí diod přepínat mezi ním a originálním SSB filtrem. Pokus se nepovedl - ne že by to nešlo, ale kmitočet BFO je v TS-440 získáván postupným dělením kmitočtu 90 MHz až na výsledných 455.000 kHz. Pro aplikaci CW filtru by ale byla potřeba hodnota menší, a sice 454.200 kHz. Stačí se podívat do schématu např. Kenwoodu TS-850 a je vše jasné. Takže tuto myšlenku jsem opustil. Druhým pokusem byla zástavba nízkofrekvenčního DSP od anglické firmy bhi.

... pokračování ...