Zesilovač pro miniaturní ručku

Autor: Jirka, OK1RW <ok1rw(at)ok1kng.net>, Téma: Bastlení, Vydáno dne: 01. 04. 2007

Pokud máte např. Alinco DJ-C7, pak víte, že necelý půlwatt je spíše k vzteku ...

Protože vysílat s malým výkonem do špatné antény (pendreku) je v podstatě zbytečné, vznikl za jedno odpoledne tenhle malý zesilovač. Motivací byl extrémně malý dosah miniaturní ručky, a to i z poměrně dobré kóty. Lepší anténa pomůže, nicméně pokud je připojená slabým koaxem, její zisk je většině případů spálen právě v něm. A známá poučka říká, že kotel je nejlepší anténa.

Kotel je v tomto případě spíše ironie. Zesilovač vyprodukuje při buzení z Alinco DJ-C7 na 145 MHz něco málo pod 8 W. Osadil jsem ho tranzistorem KT922B. Důvodem je jeho sehnatelnost, neb vypájet ho z vyřazených tesláckých VR zvládne každý a tak jich je k dispozici přehršel. Tranzistor je značně předimenzovaný, umí až 20 W. To zaručí odolnost proti špatnému přizpůsobení antény. Má ještě ale slušný zisk, některé zdroje uvádí až 12 dB. To je přesně, co je potřeba. Nevýhodou, která nejspíš odradí téměř každého, je napájecí napětí 24 V. Ale v době, kdy je na každém rohu nějaký vyřazený akumulátor z notebooku či mobilu, není problém si poskládat LiION akumulátor potřebného napětí i kapacity. Osobně jsem z vadných akumulátorů do notebooku složil baterii 24 V / 3 Ah. Obyčejně je v originálním akupaku vadný jen jeden z článků a tak se kombinacím meze nekladou. Výsledná baterie článků má oproti olověným aku nepoměrně menší hmotnost.

Schéma je v téměř katalogovým zapojením laděného tranzistorového zesilovače ve třídě C. Jedinou výjimku tvoří obvod VF VOXu, který se stará o přepínání RX/TX relé. Použil jsem miniaturní relé s dvěma přepínacími kontakty. V této aplikaci nevadí horší izolace, při malém výkonu o nic nejde. Při příjmu zesilovač neodebírá z baterie ani miliampér, při vysílání je spotřeba okolo 550 mA včetně přepínacího relé. Zesilovač lze provozovat i při napětí menším, ale nedoporučoval bych jít pod cca 18 V. Prudce klesá zisk, a už je nutné optimalizovat laděné obvody pro nižší napájecí napětí.

PA 2m FM

Veškeré cívky jsou z postříbřeného drátu průměru 0,8 mm:
L1 - 1 z na průměru 5 mm, délka cca 8 mm
L2 - 2 z na průměru 10 mm, délka cca 15 mm
L3 - 6 z na průměru 6 mm, těsně, lakovaná Cu
L4, L5, L6 - 4 z na průměru 5 mm, délka cca 8 mm

Tlumivky:
tl1 - cca 30 z drátu o průměru 0,2 mm, na feritové tyččce asi 4 mm průměr
tl2 - 4 z drátu o průměru 0,5 mm, na toroidu nebo trubičce H18

Ladící kapacitní trimry jsou teslácké kostičky, ale vyhoví jakékoliv jiné, např. z GM, GES, apod., o jmenovité kapacitě.

Hodnoty tlumivek nejsou kritické - vyzkoušejte tlumivku zejména v bázi tranzistoru, zkusmo za jinou, hlavně v případě použití jiného tranzistoru. Nejprve se na citlivé VF sondě (např. dle DL5NEG nastaví na maximum výstupní obvod při zaklíčované ručce (a přepnutém relé!), poté se doladí vstup. Postup se několikrát opakuje, až do maxima VF výkonu na zátěži. Zmíněná sonda, pokud je provedena tak, že SMD odpory jsou tesně na ploše kuprextitu, krátkodobě snese i výkon 8 W. Krátkodobě znamená, že cca po 30 s se začne zapékat do stolu, ale nezničí se :-). Při vyšším výkonu, než cca 1 W je nejlepší použít již klasický PSV metr a nastavovat na největší výchylku dopředné indikace.

Výsledný výkon, v mém případě okolo 8 W, už není tak malý. Ve spojení s plnorozměrnou anténou a s Li-ION akumulátory je celková váha tak akorát, aby šla bez námahy vynést na kopec i při nějaké procházce. A patrně se někam i dovoláte, což se o samotné DJ-C7 říci nedá :-).

Na závěr doplním, že popsaný zesilovač je urřen pouze na provoz FM. Pro SSB je nepoužitelný. Pro SSB provoz by se tlumivka tl.1 musela nahradit obvodem předpětí, který posune pracovní bod tranzistoru do třídy AB. Takový obvod je popsán např. zde.