Radioklub OK1KNG
OK Město Příbram

Dnešní datum: 06. 05. 2021   | Hlavní stránka | Členové RK | Fotogalerie | Download | Bazárek | Ankety | Odkazy | Kniha návštěv | Fórum | Rozšířené vyhledávání |  
  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Členové RK
Fotogalerie
Download
Bazárek
Ankety
Odkazy

Kniha návštěv
Fórum
Rozšířené vyhledávání

  Rubrikykulatý roh
mínus Aktuální závody (5)
mínus Bastlení (28)
plus Contesting (50)
mínus Informace (10)
mínus Konstrukce (17)
mínus Zajímavosti (7)
mínus Zařízení (5)

  Novinkykulatý roh

11.09.2017: Den Rekordů 2017
Je za námi, jak se nám vedlo v Low Power kategorii naleznete na serveru VKVZavody.moravany.com - dovolíme si podotknout, že pouze s jedním anténním systémem a 100W PA Hi!


  Nejčtenější článkykulatý roh

Neexistují vhodná data!


  Přístupykulatý roh



  Informacekulatý roh
Radioklub OK1KNG
Hornická 148
Březové Hory
261 01 Příbram VI
info(at)ok1kng.netcontrol.cz
© 2009, OK1DB

Konstrukce

* Generátor pro 2320 MHz

Vydáno dne 23. 02. 2006 (1784 přečtení)

Zvládnout další mikrovlnné pásmo znamená dobře měřit. Když není poblíž někdo, kdo měřící techniku má, je nutné si nějak pomoci sám a to způsobem, který mě nezruinuje a zároveň to nebude plácnutí do vody.

Jednou z takových pomůcek je signální generátor pro nastavování přijímačové cesty transvertoru. Musí mít dostatečně stabilní a silný signál, aby dokázal "propálit" hrubě rozladěné filtry přijímací a směšovací části transvertoru. Zapojení by nemělo být ale zbytečně složité, aby jeho výroba nezabrala větší čas, než shánění zapůjčení továrního měřícího zařízení. Přemýšlel jsem, jak nejsnažší cestou signál 2320 MHz získat. První cestou bylo použít LO pro 23 cm - 1152 MHz, vynásobit 2 x, mírně poupravit krystal a doufat, že neujedu moc. Tuhle variantu jsem zavrhl, jednak to hraničilo s velkou pracností a druhak se mi nechtělo rozebírat už poměrně dobře fungující 23 cm XVRT. Druhá možnost byla použít nějaký krystal nebo nejlépe krystalový oscilátor a zapojit ho do něčeho, co udělá vějíř harmonických a vybrat si jednoduchým filtrem správný násobek. To by bylo sice jednoduché, ale nemám zařízení, abych dokázal identifikovat ten správný signál 2320 a hledání poslepu by jistě nikam nevedlo. Ještě mě napadlo použít nějakou diodu jako varaktor, vynásobit třeba 144 MHz z TRXu, ale ta nutnost ladění neodpadávala.

Nakonec jsem od násobení neupustil, jen mě napadlo použít vysoký základní kmitočet. Když jsem si vyzkoušel mojí Alinco DJ-C7, bylo vyhráno. Ručka umí generovat signál až do 470 MHz. Potřebných 464.005 MHz bylo na anténním konektoru něco málo přes 100 mW, což bohatě dostačovalo. V násobiči jsem použil výkonnější tranzistor BFG96. V kolektoru je navinuta čtvrtvlnná tlumivka pro 13 cm.

Schéma generátoru 2320 MHz

Přívod 464.005 MHz z ručky jde přes 3dB útlumový článek na jednoduchý filtr. Bez něj násobič kmital, takže je nutný. V obvodu kolektoru je zapojen dvouobvodový filtr pro 2320 MHz. Inspirací pro něj byla knížka Mikrovlnné konstrukce od Pavla Šíra, OK1AIY. Není v něm použitá jediná nedostupná nebo drahá součást. Pásky jsou z mosazného stříbřeného plechu síly 0.2 mm, celková délka pásku je 36 mm, zapájený 4 mm nad deskou. Trubička uprostřed tvoří jeden pól ladícího kondenzátoru. Do trubičky se souose vsouvá ladící šroub M3 (druhý pól), který procházi skrz desku na druhou stranu. Pod plechovým páskem je připájena mosazná matka M3. Tím je vytvořen kvalitní vzduchový trimr s malou počáteční kapacitou.

Genrátor 2320 MHz
Generátor 2320 MHz
Generátor 2320 MHz

Oživení je celkem snadné. Při vypnutém napájení připojíme ručku a zaklíčujeme. Pomocí VF sondy naladíme v bázi tranzistoru maximum signálu 464 MHz. (Malá poznámka k VF sondě - nesmí být osazená diodou GA201, ale nějakou lepší, chodivou alespoň do 5 GHz - např. SMD BAT46 apod. Vhodné diody lze najít i v různých VF šrotech) Připojíme napájecí zdroj 5V s omezením proudu na 100 mA. VF sondu připojíme na první pásek filtru (tam, co je připojen tranzistor) přes kondenzátor SMD max. 3.3 pF ke studenému konci pásku. Sonda už bude indikovat VF, ale protáčením šroubu filtru lze najít ne moc výrazné, ale velmi ostré maximum. Při otáčení ladícího šroubu druhého, nezatíženého pásku bychom měli najít podobně ostrý DIP - minimum signálu. To znamená, že druhý obvod filtru je naladěn na stejný kmitočet jako první obvod. Sondu přendáme na druhý pásek na stejné "studene" místo rovněž přes vazební kondenzátor, ale nyní už 10pF. Tady už na sondě nestačil mikroampérmetr 50 uA, musel jsem použít digitální multimetr. Oba obvody se totiž působením sondy dost rozladí, takže to chce kus trpělivosti, vyšťourat z výstupu nějaký ten mikroampér. Stačí k tomu protáčet ladící šrouby maximálně o +/- půl otáčky a jakmile se multimetr "pohne", je už vyhráno - všechny obvody se doladí na maximum. Signál 2320 MHz měl v mém případě úroveň v řádech stovek uW (mikrowatt). To pro nastavení přijímače musí bohatě stačit.

Hodně zábavy a naslyšenou na mikrovlnách!


[Akt. známka: 2,80] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Jirka, OK1ZAD | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

  Přihlašeníkulatý roh
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

  Sponzořikulatý roh
Hledáme sponzora, který by byl ochoten podporovat finančně nebo materiálně aktivity příbramského radioklubu OK1KNG. Více informací na info(at)ok1kng.netcontrol.cz. Za nabídky předem děkujeme! Členové OK1KNG.

  Fotogaleriekulatý roh
antény v akci
antény v akci
zobrazení: 1253
známka: 1.00

  Počasí v ČRkulatý roh

Jakékoli přebírání, kopírování, šíření či jiné užití obsahu je možné pouze s uvedením zdroje, v případě příspěvků s uvedením autora společně s URL na tento web! Děkujeme. Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.