Radioklub OK1KNG
OK Město Příbram

Dnešní datum: 06. 05. 2021   | Hlavní stránka | Členové RK | Fotogalerie | Download | Bazárek | Ankety | Odkazy | Kniha návštěv | Fórum | Rozšířené vyhledávání |  
  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Členové RK
Fotogalerie
Download
Bazárek
Ankety
Odkazy

Kniha návštěv
Fórum
Rozšířené vyhledávání

  Rubrikykulatý roh
mínus Aktuální závody (5)
mínus Bastlení (28)
plus Contesting (50)
mínus Informace (10)
mínus Konstrukce (17)
mínus Zajímavosti (7)
mínus Zařízení (5)

  Novinkykulatý roh

11.09.2017: Den Rekordů 2017
Je za námi, jak se nám vedlo v Low Power kategorii naleznete na serveru VKVZavody.moravany.com - dovolíme si podotknout, že pouze s jedním anténním systémem a 100W PA Hi!


  Nejčtenější článkykulatý roh

Neexistují vhodná data!


  Přístupykulatý roh



  Informacekulatý roh
Radioklub OK1KNG
Hornická 148
Březové Hory
261 01 Příbram VI
info(at)ok1kng.netcontrol.cz
© 2009, OK1DB

Konstrukce

* Transvertor 144 - 1296 MHz dle DD9DU

Vydáno dne 19. 03. 2006 (6318 přečtení)



Transveror 23cm DD9DU 1

Někdy v roce 2003 jsem si řekl, že by stálo za to zkusit zvládnout první mikrovlnné pásmo - 23 cm. Zkušenosti s VF jsem už nějaké měl, takže šlo spíš o to najít opakovatelnou konstrukci a zkusit jí postavit a oživit. První volbou byla stařičká konstrukce PA0LPE, využívající převážně tranzistory řady BFR9x. Plošné spoje jsem si nechal vyrobit, ale k výrobě nikdy nedošlo, protože jsem si zakoupil knížku od Pavla OK1AIY. Jedním dechem jsem jí přečetl a zároveň jsem věděl, že zkusím postavit XVRT podle DD9DU.

Zkušenosti se stavbou popisuji v článku z roku 2003:




Transveror 23cm DD9DU 3

- ještě před stavbou - materiál plošného spoje je běžný FR4, není problém s ním pracovat. Kapacitní trimry jsem použil běžné PE z GM, výrobce je tuším Philips. Jdou bez problémů použít, pokud se osadí střídavě z obou stran desky (viz foto). Tranzistory ve směšovači RX a RX vstupu jsou SMD CF930. Lze je sehnat za podstatně menší cenu než originál CF300, takže tolik nemrzí jejich případné zničení při "zavysílání si" do vstupu nebo do MF výstupu směšovače. Prohodí se sice S a G2, ale na desce to nevadí, místa je na ní dost. D a G1 zůstávají stejné. Zapojení vstupu pro osazení CF930 (CF300) je zde. Vazební kondenzátory mezi filtry jsem použil SMD z hmoty NPO. Jejich cena je zanedbatelná a lze se tak vyhnout dlouhým vývodům.

- osazení tranzistory - místo BFG34 jsem použil SMD BFG135a (GM), jako koncový místo BFQ34 jsem dal BLU99. Výkon je asi 1,5-2 W.

Transveror 23cm DD9DU 4

- oscilátor 96 MHz - protože se mi dlouho nedařilo rozkmitat krystal 96 MHz, použil jsem nápad od HA8ET - použití krystalového osc. z PC 32 MHz. Je to ta malá destička, připájená na bok transvertoru. Jak toto zapojit, najdete zde. Na původní cívce oscilátoru se jen vyladí třetí harmonická 96 MHz. Stabilita je takto perfektní, oscilátor necestuje, sám se dokonce napájecím proudem dostatečně vyhřívá. Při pokusu osadit zpět samotný krystal 96 MHz se tento rovněž rozkmital, šlo jen o přesné nastavení L. S krystalem je kmitočet transvertoru asi 70 kHz níž, než stupnice 2m MF, s použitím XOSC je asi 5 kHz nad MF 2m.

- laděni oscilátoru a RXu - naprosto bez problémů, trimry se nastaví na zobrazovanou polohu a tím to v podstatě funguje, stačí jen VF sondou a šroubovákem nastavit na maximum. RX díl jsem naladil pomocí značkovače pásem.

- TX díl se ladil už podstatně hůř. Výsledný signál za směšovačem není VF sondou měřitelný, nastavoval jsem dle komunikačního RXu Trident. Za prvním zesilovačem již něco je, potom to už jde dobře. Klidový proud BFR mám asi 5 mA, BGF135A asi 10 mA a BLU99 má 80mA.

Transveror 23cm DD9DU 5

- tlumivky 0,15uH jsem koupil hotové z GM. Ovšem TX díl s nimi kmital, jen se na něj člověk křivě podíval. Na radu jsem je nahradil odpory 10R, kromě koncového tranzistoru. Jedná se tedy hlavně o tlumivky, napájející báze tranzistorů směšovače a zesilovačů.







Výstupní výkon byl jen necelý 1W. Dost na to, aby jsem vybudil zesilovač s hybridem RA18H1213G. Následovala také výroba předzesilovače s P-HEMT ATF54143. Tím se celý XVRT dost oživil. Není to tak dlouho, co jsem vyměnil oba tranzistory v přijímači a směšovači. Nahradil jsem SMD CF930 neznámými GaAsFETy z konvertoru pro příjem X bandu.

Transveror 23cm DD9DU 6Transveror 23cm DD9DU 7

Mělo to na příjem dost zásadní vliv. Celá výměna je velmi jednoduchá, na desce je dost místa a v podstatě znamená jen asi výměnu stabilizátoru 78L05 za 78L06, výměnu několika odporů a možná vyvrtání nové průchozí díry pro nový odpor v sourcu tranzistorů.

Anténa DL6WU pro 1296 MHzPA 1296 MHz

Jako antény používám dvojče 3 m dlouhých yagi DL6WU. Teoretický zisk je cca 20 dBd. V počátcích jsem nahradil semirigid na balunech za obyčejný teflonový koax. Nebyl to moc správný krok a dnes jsou už osazeny pravým UT-141. Antény mají vynikající změřený PSV - menší než 1.2:1. Spojeny jsou děličem podle LA0BY, přepočítaným na pásmo 23 cm.


[Akt. známka: 1,67] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Jirka, OK1ZAD | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

  Přihlašeníkulatý roh
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

  Sponzořikulatý roh
Hledáme sponzora, který by byl ochoten podporovat finančně nebo materiálně aktivity příbramského radioklubu OK1KNG. Více informací na info(at)ok1kng.netcontrol.cz. Za nabídky předem děkujeme! Členové OK1KNG.

  Fotogaleriekulatý roh
ok1kng - 86
ok1kng
zobrazení: 928
známka: 0

  Počasí v ČRkulatý roh

Jakékoli přebírání, kopírování, šíření či jiné užití obsahu je možné pouze s uvedením zdroje, v případě příspěvků s uvedením autora společně s URL na tento web! Děkujeme. Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.