Radioklub OK1KNG
OK Město Příbram

Dnešní datum: 17. 05. 2021   | Hlavní stránka | Členové RK | Fotogalerie | Download | Bazárek | Ankety | Odkazy | Kniha návštěv | Fórum | Rozšířené vyhledávání |  
  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Členové RK
Fotogalerie
Download
Bazárek
Ankety
Odkazy

Kniha návštěv
Fórum
Rozšířené vyhledávání

  Rubrikykulatý roh
mínus Aktuální závody (5)
mínus Bastlení (28)
plus Contesting (50)
mínus Informace (10)
mínus Konstrukce (17)
mínus Zajímavosti (7)
mínus Zařízení (5)

  Novinkykulatý roh

11.09.2017: Den Rekordů 2017
Je za námi, jak se nám vedlo v Low Power kategorii naleznete na serveru VKVZavody.moravany.com - dovolíme si podotknout, že pouze s jedním anténním systémem a 100W PA Hi!


  Nejčtenější článkykulatý roh

Neexistují vhodná data!


  Přístupykulatý roh



  Informacekulatý roh
Radioklub OK1KNG
Hornická 148
Březové Hory
261 01 Příbram VI
info(at)ok1kng.netcontrol.cz
© 2009, OK1DB

Zařízení

* Kenwood TS-440S-AT/DSP

Vydáno dne 02. 04. 2007 (1628 přečtení)

TS440

O Kenwoodu po faceliftu a na pokračování.






V listopadu roku 2006 jsem si pořídil "nové" KV rádio. Nechtěl jsem, aby mi v zařízení ležela velká investice, proto jsem se potloukal po krátkých vlnách s FT-817. Bez "dospělého" 100 W TRXu jsem neměl být dlouho - dostaly se ke mě dva kusy Kenwooda TS-440. Jeden kus nefunkční a druhý byl naprostý vrak. Ovšem ten nefunkční byl slušně vybaven - anténní tuner, filtr 1,8 kHz a 500 Hz, byla by škoda ho nechat ležet. Z vraku jsem použil funkční mikroprocesorové řízení a dva dny poté Kenwood znovu ožil.

První dojem z rádia byl velmi dobrý - je to prostě Kenwood. Jasné přímé ovládání, velký čitelný displej, kvalitní přijímač. Ovšem v době digitálních hraček má samozřejmě i nectnosti, poplatné svému stáří - např. si nepamatuje poslední kmitočet na daném pásmu. Přepínání pásem se děje v řádu desítek a jednotek MHz, stovky kHz zůstávají stejné, takže při přechodu např. z 7.030.00 MHz na pásmo 10 MHz se na displeji objeví 10.030.00 MHz a je nutné se do pásma doladit. Drobnost, která ale zdržuje. Druhou nevýhodou je absence řízení výkonu. Výkon lze regulovat pouze podle úrovně nosné - CARrier. Řízení je ale velice nepřesné a časově nestabilní. Při SSB je možné využít MIC GAIN. Ani jeden způsob není ideální. Třetí možností je možnost externího řízení výkonu přes ALC obvod, ale to je způsob z hlediska kvality signálu nejhorší. Proto může být připojení PA za TS-440 poněkud komplikované. Ovšem nám QRPistům 100 W výkonu bohatě postačuje, hi, takže nebyl důvod výkon zmenšovat.

Rádio jsem zatím týral pouze několikrát v závodech. Přijímač se nedá srovnat s čímkoliv v řadě Yaesu FT-8x7. Je to dáno jednak tím, že nemá předzesilovač (a co v zařízení není, to se nepokazí, či nevyrobí intermodulace) a druhak poměrně precizním vstupním obvodem, což prozradí schéma. Přechod z novodobých rádií může být traumatizující tím, že S-metr "nemlátí o doraz". Málokterý signál dokaže ukázat sílu 9+20 dB. Pokud ano, je to už skutečně parní stanice ... Neuvěřitelné je, jak rádio zkrotne, jakmile se pomocí ruční regulace AGC nastaví práh těsně pod úroveň 1 S na S-metru. Prakticky zmizí šum a zůstanou jen stanice. Samozřejmě se nedá toto nastavení použít vždy, ale např. při poslechu lokálních SSB stanic lze vytáhnout téměř HI-FI reprodukci. Pomáhá také velice účinný "notch" výřezový filtr. Nikdy jsem nezaznamenal hrající AM stanice v radioamatérských pásmech, z toho usuzuji, že odolnost vůči silným signálům mimo radioamatérská pásma je velmi dobrá.

Rádio z výroby neumožňuje připojit komunikaci s PC. TS-440 je nutno otevřít a vsadit do připravených patic sériový port 8251 (známý z éry osmibitů - UART) a invertor 4040. Potom je možné na zadní konektor ACC2 připojit interface Kenwood-PC, který je stejný jako např. u TS-850. Komunikační parametry jsou:

Rychlost: 4800 bd
Parita: žádná
Stopbit: 1
Řízení toku: žádné

Funkčnost komunikace s PC se nejlépe ověří pomocí Hyperterminálu - program, jenž je součástí každých Windows. Hyperterminál se nastaví podle výše uvedených parametrů. Ještě je dobré zapnout automatické echo, aby bylo vidět, co píšete. Po zadání příkazu

FA;

by se mělo objevit toto:

FA00014200000;

Znamená to, že TRX právě do PC odeslal telegram obsahující aktuální kmitočet a informaci aktivním zapnutém VFO. Komunikace s PC je velice jednoduchá a napsat svůj vlastní ovládací program dokáže kde kdo. Podstatné ale je, že od této chvíle se Kenwood TS-440 dá propojit se závodním deníkem N6TR nebo třeba i s MixW či HRD.

Jakmile byl Kenwood ve svém "sériovém" stavu, přemýšlel jsem, co a jak vylepšit - první pokus spočíval ve výměně keramického filtru na mezifrekvenci 455 kHz. Pokusil jsem se dovnitř vpreparovat CW filtr z FT817 a pomocí diod přepínat mezi ním a originálním SSB filtrem. Pokus se nepovedl - ne že by to nešlo, ale kmitočet BFO je v TS-440 získáván postupným dělením kmitočtu 90 MHz až na výsledných 455.000 kHz. Pro aplikaci CW filtru by ale byla potřeba hodnota menší, a sice 454.200 kHz. Stačí se podívat do schématu např. Kenwoodu TS-850 a je vše jasné. Takže tuto myšlenku jsem opustil. Druhým pokusem byla zástavba nízkofrekvenčního DSP od anglické firmy bhi.

... pokračování ...


[Akt. známka: 1,00] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Jirka, OK1RW | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

  Přihlašeníkulatý roh
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

  Sponzořikulatý roh
Hledáme sponzora, který by byl ochoten podporovat finančně nebo materiálně aktivity příbramského radioklubu OK1KNG. Více informací na info(at)ok1kng.netcontrol.cz. Za nabídky předem děkujeme! Členové OK1KNG.

  Fotogaleriekulatý roh
zabaleno
zabaleno
zobrazení: 2336
známka: 5.00

  Počasí v ČRkulatý roh

Jakékoli přebírání, kopírování, šíření či jiné užití obsahu je možné pouze s uvedením zdroje, v případě příspěvků s uvedením autora společně s URL na tento web! Děkujeme. Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.