Radioklub OK1KNG
OK Město Příbram

Dnešní datum: 17. 05. 2021   | Hlavní stránka | Členové RK | Fotogalerie | Download | Bazárek | Ankety | Odkazy | Kniha návštěv | Fórum | Rozšířené vyhledávání |  
  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Členové RK
Fotogalerie
Download
Bazárek
Ankety
Odkazy

Kniha návštěv
Fórum
Rozšířené vyhledávání

  Rubrikykulatý roh
mínus Aktuální závody (5)
mínus Bastlení (28)
plus Contesting (50)
mínus Informace (10)
mínus Konstrukce (17)
mínus Zajímavosti (7)
mínus Zařízení (5)

  Novinkykulatý roh

11.09.2017: Den Rekordů 2017
Je za námi, jak se nám vedlo v Low Power kategorii naleznete na serveru VKVZavody.moravany.com - dovolíme si podotknout, že pouze s jedním anténním systémem a 100W PA Hi!


  Nejčtenější článkykulatý roh

Neexistují vhodná data!


  Přístupykulatý roh



  Informacekulatý roh
Radioklub OK1KNG
Hornická 148
Březové Hory
261 01 Příbram VI
info(at)ok1kng.netcontrol.cz
© 2009, OK1DB

Konstrukce

* Transvertor 146 - 2320 MHz - (2. Přijímač)

Vydáno dne 09. 04. 2007 (1088 přečtení)



Přijímačový díl

Konstrukce je původem rovněž od DD9DU. Prvním pokusem bylo, zda půjde vůbec naladit filtr na 13cm, natištěný na materiálu FR4. Jde to - při použití kapacitních trimrů z SIEMENS GSM PA (ekvivalentem je např. Tronser 0.1 - 3 pF) je to poměrně snadné. Filtr tedy nemá nijak oslňující parametry - šířka pro pokles 3 dB je 40 MHz, průchozí útlum okolo 10 dB. Ale byl hotový a desek jsem měl dost, tak jsem ho nakonec realizoval.

Použité tranzistory jsou opatrně vypreparované ze SAT LNB konvertoru. Osvědčil se mi způsob vyndavání, který je poměrně dost šetrný a není potřeba horkovzdušná pistole - z LNB se vypárá celá deska, obvykle teflonová, tloušťky 0,7 mm. Zespoda má celistvou zemní vrstvu a na straně spojů jsou tranzistory připájeny. Je to jednoduché - pod tranzistorem přidržím zapalovač právě tak dlouho, než se tranzistor chycený v pinzetě zvedne z desky. Deska je zespodu sice očuzená, ale jakmile odevzdá veškeré GaAsFETy, tak poletí do koše ... :-). Pokud jsou tranzistory známé, lze zvolit podle katalogového listu pro vstupní zesilovač akorátní proud pro dosažení nejlepšího šumového čísla. Pokud známý není, je možné si proud změřit ještě před vyjmutím tranzistoru z desky, kde dosud pracoval. Na 13 cm bude fungovat každý takový tranzistor velmi dobře - ovšem jen tehdy, pokud nemá utržené šipky.

Přijímač ožil díky předladěnému filtru prakticky na první zapojení. Neznám absolutní hodnoty dosažených parametrů, ale pouhým posouzením mám dojem, že pracuje dobře - viz záznam majáku OK0EL a DB0FGB na Třemšíně v lokátoru JN69VN na parabolu, původně určenou na WI-FI přenos o průměru 60 cm (ke stažení zde a zde).

Old RX 13 cm (1)
Old RX 13 cm (2)

Praxe ukázala, že přijímač sice pracuje, ale o "dobře" se nedá mluvit. I kvalitně vybavené stanice jsem spíš tušil, o vzdálených jsem vůbec nevěděl. Protože se blížil termín dalšího závodu a čas chyběl, sáhnul jsem po prvnim řešení, které mne napadlo - vstupní zesilovač jsem vyřízl z MMDS konvertoru a za něj jsem vyrobil tříobvodový filtr. Jeho parametry byly podstatně lepší - průchozí útlum 3 dB, šířka pro 3 dB okolo 30 MHz. Směšovač zůstal původní, jen jsem poopravil úroveň injekce oscilátorového napětí. Vstupní část z MMDS přidala teké nějaký ten decibel, ale měl sklon ke kmitání. V původním použití byl širokopásmově přizpůsoben ke směšovači. Oscilace jsem zahubil vložením 3 dB útlumového článku mezi výstup tranzistoru a vstup filtru. Užitečný signál se sice zatlumí také, ale důležitější je to, že útlum odrazu se zlepší o 6 dB a zesilovač je stabilní. Vzhledem k dost vysokému zisku tranzistoru i směšovače jde o nepatrnou ztrátu. O přijímači se konečně dá mluvit, že poslouchá. Řešení je to sice celkem odvážné, ale jednoduché a funkční během jednoho odpoledne.

Filtr 13 cm
RX 13 cm (1)
RX 13 cm (2)

Vysílačový díl, pomocné obvody

Protože jsem použil kus profesionálnho zařízení, na kterém nebylo prakticky nic k bastlení, omezím se jen na výčet a schéma použitých napájecích zdrojů. Vysílač je osazen GaAsFET výkonovými tranzistory a proto je potřeba s ním opatrně zacházet z hlediska napájení - vyžaduje přítomnost záporného předpětí dříve, než napájecí napětí drainu. Zároveň je nutno vyrobit napájecí napětí pro koaxiální relé, které je obvykle +28 V. Oba úkoly jsou jednoduché s použitím výborných integrovaných měničů MC34063 (viz zde). Další obvody testují přítomnost pomocných napětí (-12 V pro předpětí a +28 V pro relé) a v případě výpadku jednoho z nich okamžitě blokují napájecí napětí pro drainy výkonových fetů. Celé mnou použité zapojení se chová zároveň jako sekvencer, takže jsou zabité dvě mouchy jednou ranou.


[Akt. známka: 2,17] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Jirka, OK1RW | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

  Přihlašeníkulatý roh
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

  Sponzořikulatý roh
Hledáme sponzora, který by byl ochoten podporovat finančně nebo materiálně aktivity příbramského radioklubu OK1KNG. Více informací na info(at)ok1kng.netcontrol.cz. Za nabídky předem děkujeme! Členové OK1KNG.

  Fotogaleriekulatý roh
ok1kng - 76
ok1kng
zobrazení: 13004
známka: 0

  Počasí v ČRkulatý roh

Jakékoli přebírání, kopírování, šíření či jiné užití obsahu je možné pouze s uvedením zdroje, v případě příspěvků s uvedením autora společně s URL na tento web! Děkujeme. Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.